F1'de fikir ayrılığı: FIA elektrik gücünü düşürmek istiyor, Liberty Media izin vermiyor!
2026 kurallarının değişiklik için masaya yatırılmasının ardından FIA ve Liberty Media görüş ayrılıkları yaşıyor.
Starting Grid
Fotoğraf: Simon Galloway / LAT Images via Getty Images
FIA, Liberty Media ve takımlar, 2026 kurallarında sezon içinde değişiklik yapmak için birtakım görüşmelerde bulunuyorlar.
Bu görüşmelerle bir yandan özellikle sıralama turlarını daha heyecanlı hale getirerek kısa vadede seyir zevkini artırmak, diğer yandan ise geleceğe yönelik daha sağlam bir temel oluşturmak amaçlanıyor.
İlk ön görüşmenin ardından FIA, sürecin sık aralıklarla yapılacak toplantılarla devam edeceğini doğrulamıştı. Dün gerçekleştirilen ilk toplantı daha çok sportif konulara odaklandı, ancak bu başlıkların teknik unsurlardan ayrı ele alınması mümkün değil. Bugün ise takımların teknik ekipleri federasyonla yeniden bir araya geliyor. Kritik tarih ise 20 Nisan: Bu toplantıda takım patronları ile FIA ve Formula 1 yönetimi, ortaya çıkan önerileri değerlendirecek ve onaylayacak.
Görüşmelerin odağında, 2026 güç ünitelerinin elektrik tarafı yer alıyor. İçten yanmalı motorun gücünü sezon içinde artırmak mümkün olmadığı için, termal ve elektrik gücü arasındaki dengeyi değiştirmek adına tek gerçek seçenek elektrik tarafında düzenleme yapmak.
İlk önerilerden biri, MGU-K’in maksimum gücünü ciddi şekilde düşürmek. Şu anda 350 kW olan bu değer, bazı takımların Bahreyn testlerinde yaptığı simülasyonlarda 300 kW ve altına kadar indirildi. Bu sayede araçlar genel olarak biraz daha yavaş olacak, ancak elektrik enerjisi tur boyunca daha uzun süre kullanılabilecek. Böylece güç dağılımı daha dengeli ve sürülebilir hale gelecek.
Ancak bu fikir ciddi dirençle karşılaşıyor. Özellikle 250 kW ya da 200 kW gibi büyük düşüşler, bazı takımlar tarafından teknik dengeleri bozacak bir hamle olarak görülüyor. Ayrıca Liberty Media da elektrik gücünün fazla azaltılmasına sıcak bakmıyor; çünkü bu, 2026 kurallarıyla verilmek istenen teknolojik ve ticari mesajla çelişebilir.
Daha fazla destek bulan bir diğer seçenek ise enerji geri kazanım miktarını azaltmak. Şu anda tur başına 9 MJ olan limitin yaklaşık 6 MJ seviyesine çekilmesi gündemde.
Bu değişiklik de araçları biraz yavaşlatacak olsa da, bazı olumlu etkiler yaratabilir. Özellikle modern F1 sürüşünün önemli parçaları haline gelen 'lift and coast' (gazı keserek süzülme) ve 'super clipping' (düzlükte tam gaz giderken enerji geri kazanımı) gibi uygulamaların aşırı kullanımını sınırlayabilir.
Bu sayede pilotlar virajlarda sürekli enerji biriktirmek zorunda kalmadan daha doğal bir sürüş sergileyebilir. Özellikle sıralama turlarında daha kesintisiz ve agresif sürüş mümkün hale gelebilir.
Yarışlarda da benzer faydalar bekleniyor. Örneğin Japonya Grand Prix sırasında görülen, enerji yönetimine bağlı büyük hız farkları gibi durumların azalması güvenlik açısından da olumlu olabilir.
Masadaki bir diğer seçenek ise sıralama ve yarış için farklı enerji limitleri belirlemek. Ancak bu fikir takımlar tarafından pek desteklenmiyor.
Bunun temel nedeni ise kapalı park kuralları. Araçların hafta sonu boyunca tek bir ayar ve konfigürasyonla yarışması gerektiği için, farklı enerji parametreleri teknik yönetimi ciddi şekilde karmaşık hale getirebilir.
Görüşmeler henüz başlangıç aşamasında olsa da genel yön yavaş yavaş şekilleniyor. Radikal değişikliklerden ziyade, kademeli ve hedef odaklı düzenlemeler öne çıkıyor.
İzle: F1 Teknik 2026: ADUO sistemi nedir? Hangi motor üreticileri önde? Aston Martin'de sorun ne?
Bu İçeriği Paylaşın veya Kaydedin
Abone olun ve Motorsport.com'a reklam engelleyicinizle erişin.
Formula 1'den MotoGP'ye kadar doğrudan padoktan haber yapıyoruz çünkü biz de sizin gibi sporumuzu seviyoruz. Uzman gazeteciliğimizi sunmaya devam etmek için web sitemiz reklam kullanıyor. Yine de size reklamsız bir web sitesinin keyfini çıkarma ve reklam engelleyicinizi kullanmaya devam etme fırsatı vermek istiyoruz.
Öne Çıkan Yorumlar